Csepel D-344 kis teherbírású, összkerékmeghajtású gépjármű

A 344-es Csepelt, vagy ahogy a honvédségnél elterjedten becézték, a "Csepzont" a D-350 -es tehergépjármű felváltására tervezték Tervezésénél főleg a katonai szempontokat vették figyelembe, de nem hagyták figyelmen kívül a gyengélkedő magyar szállítókapacitást és gyártóipart sem, ezért kompromisszumok sorozatát tartalmazza.

Hagyományos felépítésű gépjármű, az előkamrás nagyon jól sikerült dízelmotor az acéllemezből, hegesztéssel készült létraalváz elején hosszában beépítve található. Mögötte az 1+2 személyes vezetőfülke, amögött pedig a felépítmény található.

Érdekes, és tudtommal egyedülálló megoldás az elsőkerékhajtás konstrukciója, itt ugyanis nem a mellső tengely tartalmazza a differenciálművet -az ugyanis az osztóművel egy egységet képvisel, ahonnét két kardántengelyen és kúpkerékáttételeken vezetik előre a hajtást a kerekekhez. Előnye ennek a bonyolult szerkezeti kialakításnak, hogy a motor és ezálltal a súlypont alacsonyabbra került. A hátsó hídban mechanikusan kapcsolható differenciálzár van. Mechanikus működtetésű csörlője az alváz plató alatti részén van rögzítve, ahonnan a kötelet terelőcsigákkal előre és hátra is ki lehet vezetni. A csörlő a sebességváltó mellékhajtásáról kapcsolható (túlterhelés esetén a kapcsolókar a zárt helyzetből kipattan, ami sok kéztörést okozott).
Rádiós, műhely, vízszállító, üzemanyagszállító, hűtőkocsi, kenyérszállító, mentesítő gépkocsi és törzsbusz változatait is gyártották.

A honvédségnél nagyon sok még jelenleg is rendszerben áll, üzemeltetésük egyre gazdaságtalanabb. Licenszét Kína is megvette.

Technikai adatok

Típus Csepel D-344
Össz. gördülőtömeg: 8700 kg
Saját tömeg: 5700 kg
Szállítható tömeg: 3000 kg
Vontatható tömeg: 2000 kg
Kerékképlet 4x4
Fajlagos teljesítmény: 8 kw/t
Hosszúság: 6716 mm
Szélesség: 2498 mm
Magasság: 2775 mm
Rakfelület mérete: 3923x2250 mm
Hasmagasság: 270 mm
Terepszög elől/hátul: 35°/25°
Minimális fordulókörsugár: 9,75 m
Nyomtáv elől/hátul 1780 mm/1720 mm
Tengelytáv: 3750 mm
Max. sebesség műúton: 82 km/h
Üzemanyagtartály térfogata: 215 l
Hatótáv műúton: 750 km
Lejtőmászó képesség: 20°
Gázlóképesség: 0,8 m
Kerékabroncsok száma/mérete 6+1/9.00-20
Motor típusa: Csepel 414 H
Motor rendszere: Dízelüzemű, vízhűtéses
Hengerek elrendezése/száma: soros/4
Max. teljesítmény(kw/Le): 70/95
Sebességváltómű: 5+1 fokozatú, kézikapcsolású
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz
Fékrendszer: -üzemi: kétkörös légfék
-rögzítő: mechanikus
Elektromos rendszer: 24 V
Gyártó vállalat: Csepel Autógyár
Alkalmazási helye: Egyiptom, Irak, Kína, Magyarország, Szíria

fotók